معلوم میشه خیلی تمرکز داری اگه فقط ده دقیقه زمان بزاری و تا آخر پادکستم رو گوش کنی یا نوشتارم رو بخونی.

تمرکز در معماری و معماری برای زندگی

تمرکز واژه‌ایست که به جرات میتوانم بگویم که در آن استاد هستم، اما صادقانه اعتراف میکنم که خود نیز گاهی دچار اختلالش میشوم.

این اعتراف مردیست که توانایی انجام کارهای خارق العاده اش روزی تیتر اول نشریات هنرهای رزمی بوده است. اما سوال اینجاست که چرا این مرد باید بر خلاف انتظار عموم چنین اعترافی داشته باشد؟

تمرکز برای معماران

جواب ساده است، من یک معلم هستم، خودم را زندگی میکنم، باید واقعی باشم و حقایق را درس دهم تا ماموریتم را در زندگی بدرستی انجام داده باشم. نمیتوانم ادعا کنم که یک موجود عجیب غریب هستم با تواناییهای فرا انسانی که فقط من میتوانم داشته باشم. چون شما هم درای چنین توانایی هستید فقط نیاز دارید که بیدارش کنید.

دلایل اختلال در تمرکز

اما چرا من هم گاهی دچار اختلال تمرکز میشوم؟

جواب ساده است، بیخوابی یا کم خوابی، خستگی، گرسنگی، درد (از نوع بیماری مانند دیسک کمر و گردن)، اکسیژن ناکافی، و سایر عواملی که میتواند فیزیولوژی شما را تحت تاثیر قرار دهد، قطعا بر تمرکز شما و من هم اثر گذار خواهد بود.

چگونه متمرکز باشیم

توانایی تمرکز یا عدم تمرکز برای انجام هر کاری تنها به خود شما بستگی دارد و اینکه:

چقدر برای متمرکز بودن تمرین کرده اید.

وقتی ۲۰ ساله بودم در مصاحبه های مطبوعاتی‌ام همین را میگفتم امروز هم که ۴۱ ساله هستم همین را میگویم.

تمرکز فقط و فقط به تمرین کردن شما بستگی دارد. حالا سوال اینجاست که برای تمرکز چه تمرینهایی باید انجام دهیم؟

جواب من این است:

روشی که به شما یاد خواهم داد بسیار ساده است اما انجامش بسیار مشکل، امتحانش کنید. تمرین این است:

هر کاری که دارید انجام میدهید فقط آنرا انجام دهید و هر فکری که به ذهن شما آمد، آن را تعقیب نکنید. برای مثال اگر دارید کتاب میخوانید یا اگر دارید طراحی میکنید طبیعتا افکار مختلفی در حین انجام کار به ذهن شما خواهند آمد، اما به محض ورود یک سرنخ فکری به ذهن، کافیست که آن رشته فکری را دنبال نکنید.

گفتنش راحت و انجامش بسیار سخت است. چون کار مغز تولید فکر است و ذهن اشتهای سیری ناپذیری برای دنبال کردن افکار دارد.

میدانم که میپرسی چطور فکر را دنبال نکنم؟

و با خود میگویی: همیشه ذهنم پر است از نشخوار اتفاقاتی که در گذشته برایم رخ داده یا هیجان ناشی از اتفاقاتی که فکر میکنم در آینده برایم رخ خواهند داد.

مهندس ساسان بساطی

فراموش نکردن از متمرکز ماندن مهمتر است

یکی از دانشجویانم در دوره آمادگی آزمون طراحی معماری نظام مهندسی به من میگفت:

همین که پشت میز طراحی مینشینم و میخواهم طراحی را شروع کنم تمام اتفاقات و گفتگوها و تنشها و یا حتی خاطره های خوب به ذهنم هجوم می‌آورند و نمیگذارند بازدهی بالایی در طراحی معماری داشته باشم.

جواب من همین بود که به شما دادم، ورود افکار به ذهن طبیعی است فقط نباید آنها را تعقیب کرد.

روز بعد آمد و گفت با وجودیکه این را میدانم اما نمیتوانم چکار باید بکنم؟ انتظار شنیدن این حرف را داشتم،‌ جواب دادم:

این بار سعی کن فراموش نکنی که باید افکارت را تعقیب نکنی.

بله مشکل اینجاست، افراد فراموش میکنند که برای متمرکز بودن نباید افکارشان را تعقیب کنند و گرنه میدانند که برای داشتن تمرکز فقط کافیست که افکار را دنبال نکرد. اما لذت وصف ناپذیر تعقیب افکار باعث میشود که فراموش کنید،

فراموش کنید که با متمرکز بودن روی موضوعی که در حال انجامش هستید قرار است چه پاداش بزرگی بگیرید،

فراموش میکنید لذت اعتماد به نفسی که قرار است پس از انجام کار متمرکز بچشید چه مزه‌ای خواهد داشت،

فراموش میکنید که احساس قدرت ناشی از اتمام یک کار کوچک چگونه شما را برای کاری بزرگتر نیرومندتر میکنید،

به همین دلیل هم لذت آنی و خوشمزه دنبال کردن افکار را انتخاب میکنید و همیشه در زمان حال، در دو مکان دیگر غیر از لحظه اکنون هستید.

یعنی یا در گذشته به سر میبرید یا در آینده، در حالی که دنیادر سلطه افرادیست که اکنون را زندگی میکنند.

سم مهلک تمرکز

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بر اساس شناخت ویژگیهای مغز انسان طراحی شده اند. همان ویژگی که در بالا تحت عنوان اشتهای سیری ناپذیر ذهن در بلعیدن افکار از آن نام بردم. هرچه شما افکار وارد شده به ذهن را بیشتر دنبال کنید، بیشتر تمرین عدم تمرکز میکنید. یعنی درست همان کاری در هنگام دنبال کردن تصاویر اینستاگرام انجام میدهید. اینستاگرام طوری طراحی شده است که بینهایت است و دیدن تصاویر آن میتواند تا ابد طول بکشد تا بتواند شما را در خود نگه دارد. صحبت در این مورد موضوع بحث این نوشتار نیست. فقط در همین حد بدانید که کدام ابزارها و تکنولوژیهای امروز میتوانند شما را متمرکزتر و کدامیک شما را در درزامدت بیتاب تر و بی تمرکز تر میکنند.

به همین دلیل شدیدا توصیه میکنم در اینستاگرام یا شبکه های مجازی دیگر فقط صفحاتی را دنبال کنید که به شما محتوای سودمندی ارائه میکنند

البته توصیه میکنم حتما صفحه اینستاگرام من را در این دسته بندی قرار دهید و آنرا دنبال کنید چون مطالب آموزشی مفیدی برای مخاطبانم منتشر میکنم.

ساسان بساطی برای افزایش تمرکز چگونه تمرین میکند

من برای اینکه متمرکز باشم تمرین ذن انجام میدهم. شما هم میتوانید روزی ۱۵ دقیقه انجام دهید.

در یک اتاق نیمه تاریک یا روی زمین چهار زانو یا روی مبل راحت بنشینید، چشمانتان را ببندید و با آگاهی به اینکه نمیتوانید جلوی ورد افکار به ذهنتان را بگیرید از ورودشان استقبال کنید، فقط به محض ورود، تعقیبشان نکنید.

به همین راحتی و به همین دشواری. این ذن است. تمرینی که از ۱۴ سالگی جزیی از زندگی من شده. درست مثل هنرهای رزمی درست مثل معماری.

نتیجه

تمرکز داشتن به شرایط فیزیولوژیکی و محیطی بستگی دارد اما افراد ورزیده که همیشه تمرین تمرکز میکنند بسیار بیشتر از افراد عادی میتوانند در شرایط نامطلوب کارایی داشته باشند. طبیعتا همین تفاوت میتواند باعث جدا کردن گروه افراد موفق از افرادی باشد که فقط آرزوی موفقیت را دارند.

یک تمرین بداهه کوچک اما مهم

پایین همین صفحه بدون اینکه به چیزی فکر کنی فقط برای سه دقیقه به مطالبی که یاد دادم فکر کن موارد مهمش را بخاطر بیاور و آنها را که برایت مفید بود بنویس. البته بدون تقلب و نگاه به نوشته های بقیه، کارت که تمام شد میتوانی بقیه نظرات را هم بخوانی.

احتیاج به تایید آخرین نظر می باشد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *